Egy tanulmány szerint a nők még mindig alulreprezentáltak a globális zeneiparban
Egy 2021-ben megjelent tanulmány szerint a zeneipar továbbra is férfiak által uralt iparág világszerte. A civil zenerajongók számára úgy tűnhet, hogy ez nem így van, mivel sok női előadót láthatnak a slágerlisták élén. Ha azonban szemügyre vesszük az USC Annenberg statisztikáit, láthatjuk, hogy a nők sokszor kimaradnak az egyenletből az iparág egészét tekintve a zene előállítása terén.
Bizakodásra adhat okot azonban, hogy egyre több erős női karakter lép színre, akik egyengetik az utat a pályakezdők előtt, ezáltal reményt adva arra, hogy a csalódást keltő számok pozitív irányba változnak idővel.
#RiotGirls, avagy nők, akik megváltoztatták a zeneipart
Jöhet a matek?
Az USC Annenberg 2012 és 2020 között végzett tanulmánya alapján, amely 900 népszerű dalt vizsgált meg ezekben az években, a női előadók aránya 30% alatt volt, vagyis a férfi előadók 70% felett voltak jelen a globális zeneiparban a tárgyalt időszakban.
Ebbe a 30%-ba női előadók, női dalszerzők és női producerek is beletartoznak. Ami az előadókat illeti, mindössze 21,6%-uk volt nő. A női dalszerzők aránya még ennél is alacsonyabbnak, 12,6%-nak mutatkozott, a leginkább csalódást keltő pedig a női producerek aránya volt: a világ összes zenei producerének mindössze 2,6%-a nő.
A női előadók, dalszerzők, producerek helyzete 2012 és 2020 között
A 900 dalra kiterjedő vizsgálat során a női előadók aránya a tanulmány készülésének nyolc évében mindig 30% alatt volt. A legmagasabb arány 2016-ban volt, 28,1%, a legalacsonyabb pedig 2017-ben, 16,8%.
Ami a női dalszerzőket illeti, ez a szám jelentősen csökkent a vizsgált nyolc éven belül. A női dalszerzők aránya 2019-ben volt a legmagasabb, 14,4%, a legalacsonyabb pedig 2012-ben, 11%.
Ezekkel az arányokkal még kevésbé vannak tisztában a civil zenerajongók, hiszen a dalszerzők a kulisszák mögött alkotnak.
#BackstageSztorik 1. rész – Interjú Balog László session zenésszel
Ez az arány szintén alacsony a férfi dalszerzőkhöz képest, akik 2012 és 2020 között minden idők legmagasabb arányát zsebelték be a dalszerzők tekintetében; 89%-on voltak 2012-ben, 2019-ben pedig 85,6%-on.
Ami a női zenei producereket illeti a tárgyalt időkeretben, a számokra semmiképpen sem lehet büszkének lenni. 2012 és 2020 között a női producerek a legmagasabb arányban 2019-ben szerepeltek, a világ összes zenei producerének 5%-ával, a legalacsonyabb adat pedig a 2015-ös és 2017-es 1,8%.
A férfi producerek ezzel szemben 2015-ben és 2017-ben történelmi csúcson voltak 98,2%-kal, de a legalacsonyabb arány (2019-ben) sem érte el a 95%-ot.
Ezek a számok azt üzenik, hogy a nők a zeneiparban általában véve erősen alulértékeltek és alulreprezentáltak.
A zenészek faji/etnikai hovatartozására vonatkozó számok
Ha az előadók faji vagy etnikai hovatartozását nézzük, a 2020-as számokat tekintve a zenészek 41%-a fehér, 59%-a pedig más rasszhoz vagy etnikumhoz tartozott.
Úgy tűnik, a 2012-es számokhoz képest ez az arány 20,6%-kal nőtt az elmúlt nyolc évben világszinten.
Ez a terület számos fejlődésen ment keresztül, és minden jel arra mutat, hogy az elkövetkező években még diverzívebb lesz a zeneipar.
Grammy-díjak 2013 és 2021 között
A 2013 és 2021 közötti jelöléseket nemek szerint tekintve a nők 2017-ben történelmi mélypontra kerültek 6,4%-kal, a férfiak pedig történelmi csúcson voltak, az összes jelölés 93,6%-ával. A nők a kategóriákon belüli jelölések tekintetében is alacsonyabb százalékot értek el, mint a férfiak.
Ami a „Record Of The Year” kategóriáját illeti, a nők 2018-as aránya lesújtó: 0%-ukat jelölték Grammy-díjra. 2021-re ez az arány 23,7%-ra nőtt.
Ha a fenti statisztikákat nézzük, jól kivehető az a tendencia, hogy a nemek között még mindig egyenlőtlenség van a zeneiparban. Az elmúlt évek számait tekintve nyugodtan kijelenthetjük, hogy a nők még mindig messze vannak attól, hogy a zeneiparon belül egyenlőnek tekintsék őket a férfiakkal. Reménykeltő ugyanakkor, hogy vannak jelei a pozitív változásnak, és bízunk benne, hogy továbbra is egyre több nőt látunk a zeneiparban, Magyarországon is – és nem csak a színpadon.
Kiemelt kép: Unsplash